2022 in een notendop | DEEL I van een bijzonder reisjaar

Gelukkig 2023. Een fijn, avontuurlijk en bovenal gezond en mooi nieuw jaar gewenst. Wat vloog 2022 voorbij. Het lijkt ieder jaar sneller te gaan naarmate ik ouder word. Ik ben er nog niet over uit of ik daar blij mee ben of niet. Soms zou ik het ook wel prettig vinden om iets langzamer te leven; dat de wereld iets langzamer aan me voorbij gaat dan dat het nu doet. Maar: aan de andere kant gaat de tijd ook juist zo snel omdat ik zoveel mooie dingen mag doen.

Bijzondere plekken mag ontdekken zoals cabins in het bos, natuurgebieden in ieder seizoen, tiny houses tussen de boerderijdieren en ga zo maar door. Ik kan er soms nog steeds niet over uit dat ik hiervan (deels) mijn werk heb gemaakt - en wat ben ik daar gek op! Ik had niet anders gewild. Misschien is dat juist wel de reden waarom de tijd zo snel gaat. Lekker cheesy, maar het spreekwoord ‘time flies when you’re having fun’ bestaat natuurlijk niet voor niets. In dit artikel neem ik je in vogelvlucht mee naar een bijzonder reisjaar, want ondanks dat het zo is omgevlogen, was 2022 weer een mooie.

Januari 2022

We begonnen het nieuwe jaar bij onze favoriete plek in de Eifel: Strotzbüscher Mühle. Samen met mijn zus en haar vriend hadden we de twee trekkershutten gehuurd waar we drie dagen lang wandelden, rondom het kampvuur zaten en vooral lekker rustig aan deden. Wat mij betreft de perfecte manier om het nieuwe jaar in te luiden. De hutjes van Strotzbüscher Mühle zijn basic, maar je vindt er alles wat je nodig hebt. Een aanrader!

In de eerste week van januari besloot ik spontaan om een treinreis te boeken naar Marije in Oostenrijk. Zij woont daar nu al een paar jaar en ik probeer haar iedere winter (en zomer als het kan) op te zoeken. Dat bleek echt de beste keuze ooit te zijn, want ik genoot van een week lang zon, sneeuw, werken met uitzicht op de gletsjer van de Kitzsteinhorn én weer samenzijn met Marije. We sloten de maand januari af bij het superleuke VACAY Dune Lodges in Ouddorp waar we in de Madera Lodge sliepen. In dit artikel lees je meer over dit fijne verblijf aan zee.

Februari 2022

Wat betreft reisjes was februari wat rustiger. Ik ging met Nienke een dagje naar Antwerpen (altijd goed!) om vintage te shoppen en Belgische biertjes te drinken en we sloten de maand af in een fantastische trekkershut in het hoge noorden. En met hoge noorden bedoel ik écht hoog; we sliepen namelijk in Usquert, een van de meest noordelijke punten van Nederland. Daar staan de trekkershutten van van ‘t Zielhoes; simpele maar moderne vierkante huisjes met uitzicht op het omliggende landschap. Het was buiten lekker koud, terwijl we binnen een heel gezellige en warme plek hadden op het Groningse platteland. Lees hier meer over deze bijzondere plek (in samenwerking met Trekkershutten).

Maart 2022

In maart verwelkomden we de lente met een ontzettend leuk dagtripje: we namen het groene VW busje van Bijzondere Busjes mee (genaamd Oscar!) voor een te gekke roadtrip over de Veluwe! We kregen direct zin om te gaan kamperen, maar omdat we nog geen oppas voor onze pup Jutter hadden, namen we de bus voor een dagje mee. Eén woord: fantastisch! Waarschijnlijk is het nóg leuker om ermee te gaan kamperen, maar wat een feest om hier een dagje in rond te mogen rijden. In deze maand organiseerden Niels en ik ook een Wie Is De Mol vriendenweekend voor vrienden van ons wat superleuk was. Lekker weer, een tof huisje in het bos en natuurlijk een spannend spel.

Aan het einde van maart ging ik voor de derde keer langs bij Mölke in Zuna. We zijn inmiddels bijna vaste klant geworden bij dit vakantiepark - en iedere keer hebben we het er weer naar onze zin! Deze keer sliepen we in een heuse River Lodge met hot tub, een huisje direct aan de Regge én dus met uitzicht over weilanden met koeien. We kregen een heerlijk borrelpakket met allemaal lokale lekkernijen en biertjes en genoten vooral enorm van de eerste keer 20 graden dit jaar. Heerlijk! Ik schreef er deze blog over.

April 2022

In april ben ik een paar dagen solo naar Vlieland gegaan om te werken, te wandelen en even mijn hoofd leeg te maken. Dat jaar ervoor deed ik dat ook en nu merk ik ineens dat ik het vergeten ben om voor dit jaar te boeken. Ik vond het heerlijk om even een paar dagen niks te moeten, behalve te doen wat ik zelf wil. Daarbij voelt Vlieland sowieso als thuiskomen.

Ik sliep in een van de boshuisjes van Stortemelk, hetzelfde huisje waar ik al eerder met Nienke was. Kan niet wachten om terug te gaan! Vlieland is altijd een goed idee. Vanaf Vlie ging ik bijna direct door naar een weekendje kamperen met onze Columbus en met Niels en Jutter. We sliepen twee nachten in Drenthe om even goed te kijken of we wat zouden missen voor onze kampeertrip in Zweden in mei. Zo lekker om er weer tussenuit te zijn met de bus! En tipje: Natuurkampeerterrein Lheederzand bij Dwingeloo. Een prachtige plek!

MEI 2022

In mei mocht ik met m’n zus slapen in de nieuwe aanwinst van Tiny Hotel: het prachtige Sheep House. Wauw, wat had eigenaresse Leonne er weer een plaatje van gemaakt. Heerlijk overnachten tussen de dieren, met eigen hot tub, een fijne tuin om te relaxen en een ontzettend mooi ingericht vakantiehuis waar je tijdens je verblijf van kunt genieten. Voordat ik weer een nieuw verslag ga schrijven: lees hier mijn blog over het Sheep House.

Even laten in de maand had ik een hele leuke samenwerking met Trekkershutten: een weekendje bij favoriet Het Bos Roept. Wat grappig was, was dat ik de Warthog in het Bos al had geboekt voor Niels zijn verjaardag. Even later kreeg ik de vraag of ik er voor de Groene Koepel naartoe wilde. Hoe toevallig! Dat had zo moeten zijn. De Warthog in het Bos heeft me op alle vlakken verrast. De plek zelf is heerlijk; je hebt je eigen stukje groen voor het weekend, volledig afgeschermd van de camping. Het Bos Roept blijft toch echt een van mijn favoriete campings van het land. Lees hier meer over dit verblijf.

In mei keerde ik óók nog terug naar Vlieland, deze keer samen met mijn zus en moeder. We hadden een lang weekend geboekt in het strandhotel en dat was hartstikke fijn. Dagenlang uitwaaien, Vlielandse biertjes drinken in de zon, mee met de Vliehors Express, fietsen naar de andere kant van het eiland, zwemmen in het aanwezige zwembad, genieten van het fantastische uitzicht op zee vanaf ons balkon en vooral lekker chillen..

Waarheen in 2023?

Aan het einde van de maand mei vertrokken we voor bijna een maand met de camper naar Zweden. Daar vertel ik je graag meer over in een tweede overzicht van mijn reizen van 2022, want geloof me: daar heb ik écht veel over te vertellen. Zweden is een van mijn lievelingslanden geworden en we hebben dan ook besloten om in 2023 terug te gaan met ons oude vertrouwde busje. Als het weer een beetje meezit, willen we ook naar Noorwegen gaan. Grote kans dat we dat sowieso wel gaan doen, want wat een pracht is dat land ook. Kortom: stay tuned voor een tweede deel van het jaaroverzicht én voor meer verhalen over reizen door Scandinavië met een busje/camper.