Terugblik op 2020 | Mijn jaar in reizen

Ik hoor je denken: “jouw jaar in reizen? in tijden van corona?” - ja. Op de valreep waren we namelijk in januari 2020 nog in Thailand en ging ik met vrienden in februari nog naar Dublin en omgeving. Het jaar dat daarop volgde was met een beetje aanpassingen ook zo erg nog niet. Natuurlijk zou ik het héél fijn vinden als we snel weer meer kunnen en mogen, maar om 2021 toch een beetje positief te beginnen, neem ik je mee naar mijn tripjes en uitstapjes in 2020 - een overzicht. Hopelijk brengt het wat inspiratie voor het nieuwe jaar!

Zeehondjes vrijlaten Schiermonnikoog

Januari 2020: rondreizen door Thailand

Vorig jaar begon voor ons heel goed: we gingen voor het eerst naar Thailand! Mijn broer is een fervent liefhebber van dit land en is er bijna iedere winter wel te vinden. Daarom besloten mijn vader, Niels en ik om hem eens op te zoeken en 2,5 week mee te reizen. Dat was zo ontzettend leuk! We sliepen in Bangkok en gingen vanaf daar met de trein naar Chiang Mai, vlogen vanaf daar naar de eilanden, sliepen op Koh Lanta, in een te gekke bamboehut op Koh Lipe en reisden af naar het knusse Koh Muk om vervolgens via Bangkok weer naar huis te gaan. Een fantastisch begin van 2021 dat ik echt niet had willen missen. Sterker nog: ik kan niet wachten om weer terug te gaan - ook met hetzelfde reisgezelschap. Het was zó gezellig!

Februari: Dublin & Howth

In februari reisde ik samen met Jeroen en Nienke af voor een weekend Dublin; naar mijn mening een van de leukste steden van Europa. Het is niet eens zo dat ik Dublin per se heel mooi vind, maar de stad heeft gewoon iets. De mensen zijn er aardig, de pubs zijn er gezellig en het bier? Dat smaakt er meer dan prima! Wat ik ook te gek vind aan Dublin is dat je vanaf de stad binnen no time in het prachtige Howth zit. Ik schreef eerder in 2020 al iets over de klifwandeling die je in Howth kunt maken. Aanrader voor wanneer het allemaal weer kan.

Maart: Utrecht, Utrecht en nog eens Utrecht

Vlak nadat we terugkwamen uit Dublin begon corona een serieuze rol te spelen in Nederland. Met de wintersportvakanties achter de rug bleek dat menig Nederlander het virus mee naar Nederland had genomen. Ai. Nederland ging, zoals je waarschijnlijk nog heel goed weet, in een intelligente lockdown - iets wat in het begin nog best wel spannend was. Dat moment dat we de eerste persconferentie keken, zal ik denk ik sowieso niet vergeten. Het voelde zo gek om ineens niet op reis te mogen en om zoveel mogelijk thuis te moeten blijven. Maart stond dus in het teken van Utrecht en omgeving. Waar wandelen in het begin nog gek voelde, deden we al gauw niet meer anders. Gelukkig hadden (en hebben) we een hond die regelmatig naar buiten moet.

April: zelfvoorzienend kamperen in Nederland

In april was er al iets meer bekend over corona, maar waren de mogelijkheid om te reizen nog vrijwel nihil. De campings bleven open op één voorwaarde: je moest zelfvoorzienend zijn (eigen toilet en/of douche). Niels werd gevraagd om voor de krant een reportage te maken over hoe dat eigenlijk is; zelfvoorzienend kamperen in coronatijd. En eerlijk? Daar waren we zelf eigenlijk sowieso ook wel benieuwd naar! Dus we mochten met een bus van Buscamper.nl op pad en kampeerden in Friesland, op de Sallandse Heuvelrug en op een camperplek aan de Lek. Het bleek superfijn om er in die tijd van veel thuis blijven even tussenuit te kunnen. We sliepen overal met heel veel afstand van anderen en minimaal contact. Voelde bijna alsof we aan het wildkamperen waren in Nederland.

Dit vind je misschien ook leuk: 4x fijne camperplekken in de buurt van Utrecht

zelfvoorzienend kamperen

Mei: slapen bij Mölke en een oldtimercamper kopen

In mei sliep ik samen met mijn zus twee nachten in de leuke Regge Cottage van Vakantiepark Mölke. Ook hier was het ontzettend rustig. Waar men inmiddels eigen land flink heeft ontdekt, was er toen bijna niemand op het park te vinden. Voor ons was dat toen eigenlijk juist heel fijn, omdat we zelf ook nog niet precies wisten wat wel of niet kon. We checkten contactloos in en genoten van een weekend weg aan de Regge - heel fijn!

Later in mei besloten Niels en ik impulsief een oude camper te kopen. Onze trip met Buscamper was zo goed bevallen en aangezien onze kampeerplannen voor Noorwegen toch niet door zouden gaan, besloten we op zoek te gaan. We werden verliefd op een te gekke Peugeot Tabbert, een ‘vakantieklare bus’ waar we niets aan hoefden te doen. Natuurlijk zagen we dat het een oude bak was en op het eerste oog (en de proefrit) zag het er allemaal ook prima uit. Na een weekend in Nederland en een week in de Eifel in juni bleek dat er (voor ons) toch nog te veel aan de bus moest worden gedaan. We voelden ons nogal opgelicht, maar lieten het er niet bij zitten. Cornelis, zoals ‘ie inmiddels heette, ging in juli weer in de verkoop zodat we naar een andere bus konden kijken.

In mei sliepen we met Cornelis bij Natuurkampeerterrein Dasselaar in Zeewolde. Lees hier meer over dit prachtige plekje in de natuur.

Juni: kamperen in de Eifel

In juni besloten we om Cornelis ‘uit te testen’ voor een langere tijd in het buitenland. De bedoeling was om twee weken weg te gaan, maar die vakantie werd helaas ingekort tot een weekje. De camper bleek niet waterdicht (met een lek boven de bank/het bed, top) en daar kwamen we ‘s nachts achter. We werden allebei gek genoeg ziek die nacht en zagen de volgende dag dat er nog meer regen was voorspeld, dus besloten we om naar huis te gaan. Eerder die week had de camper al twee dagen en een nacht bij een lokale garage gestaan, dus je kunt je misschien voorstellen dat dit de letterlijke druppel was.

Wat overigens wel heel leuk was, is dat we daarvoor echt genoten hebben van het kamperen met een bus. Het is echt zo relaxed om je bed en keuken gewoon altijd bij je te hebben! De nacht dat de camper bij de garage stond, sliepen we in een ingerichte tent van Strotzbüscher Mühle (lievelingsplek) en dat was ook echt superleuk. Al met al dus alsnog een leuke vakantie gehad die alleen aan het eind een beetje in het water was gevallen. Kan gebeuren.

Screenshot 2021-01-10 at 10.34.05.png

Juli: #PRHAF20 en For-rest Glamp

Juli had gelukkig ook nog wat leuke tripjes op de planning - deze keer in eigen land. We waren uitgenodigd om een weekend Zuidoost Friesland (#PRHAF20) te ontdekken vanuit Peperga. Daar sliepen we in een kerk van het fantastische concept Heilige Nachten. Het voelde echt als een weekend weg verder van huis en dat terwijl Zuidoost Friesland helemaal niet zo ver is. Misschien komt het door alle leuke dingen die we deden: van kanoën tot aan heerlijk uiteten en van een otterexcursie tot aan kickbiken. Echt een te gek gebied om eens te ontdekken en absoluut een aanrader om in een van de kerken van Heilige Nachten te logeren - wát een concept. Eind juli ging ik met Laura naar For-rest Glamp in Eibergen, een leuke pop-up camping waar we een weekje wilden werken vanuit een yurt. Die yurt werd uiteindelijk een Luxury Suite (weer iets met lekkages, oeps!) waar we echt fijn hebben geslapen. Naast werken hebben we de omgeving ontdekt met een e-bike en een oldtimer, mochten we lekker relaxen in de hot tub en sauna van het Wellnesje en genoten we volop van het lekkere eten in de food court. Echt een chill plekkie!

Ook stond de maand juli in het teken van een nieuwe camper. We konden Cornelis in verhouding redelijk snel kwijt en hadden al gauw een ander op het oog. Deze keer konden we met de vorige eigenaren veel beter praten en afspraken maken. We hoefden niet direct te beslissen en namen ‘m uiteindelijk zelfs pas de derde keer dat we er waren mee. Het was best spannend om na zo’n meh-verhaal een nieuwe (oude) bus te kopen, maar we hadden goede moed. Deze bus, een Citroën C25 uit 1989, zag er al veel steviger uit, was beter onderhouden, zag er droog uit et cetera. Durfden we het nog een keer aan? Ja. Het camperen was zo goed bevallen; er moest toch een toffe camper voor ons ergens zijn? Dus nu zijn we de trotse eigenaars van Columbus camper, een bus die we eind juli meteen uit wilden testen.

Lees hier meer over glamping bij For-rest Glamp. Het seizoen was zo’n succes - wie weet komt het deze zomer wel terug!

Augustus: kamperen, zwemmen en naar Griekenland

Wat ik zo fijn vond aan de zomer was dat het even leek of corona er niet meer was. Het aantal besmettingen daalde flink, de zon was er en iedereen genoot volop van het buitenleven. Daarom gingen we in augustus ook nog lekker weg met de camper naar het oosten van het land. Daar sliepen we bij Boerderij De Vrije Geest, een hele mooie, groene plek met natuurlijke zwemvijver. Dat laatste was nodig want het was bloedheet! We namen Columbus ook nog mee naar Enschede en naar die fijne camperplek aan de Lek en ja hoor: de bus deed (en doet!) het fantastisch. Doordeweeks zwommen we veel en gingen we een keer picknicken op de Posbank. Wat dat betreft was het eigenlijk een hele fijne, rustige zomermaand. Lekker wel!

Aan het eind van augustus ging ik met Laura een weekje naar Kos. Zij moest voor werk een artikel schrijven over reizen in coronatijd en aangezien het ontzettend rustig was zo na het seizoen besloten we te gaan. Natuurlijk hebben we veel getwijfeld of we het wel moesten doen. Toen bleek dat we een verplichte test (met negatieve uitkomst) moesten ondergaan voor we überhaupt het vliegtuig in zouden stappen, besloten we te gaan. Toen we er waren bleek het al een hele fijne keuze: we sliepen in een kleinschalig familiehotel met weinig gasten, op het eiland was bijna niemand en de locals waren maar wat blij dat we er waren. Afstand houden ging nog beter dan we hoopten (en beter dan in Nederland), mondkapjes waren er al verplicht en de zon en de zee (met een strand bijna voor onszelf) waren écht heel fijn. Al met al een hele goede ervaring voor die tijd. Momenteel zou ik dit zeker niet gedaan hebben.

September: boshuisjes in Nederland en Oostenrijk met de camper

Begin september gingen Niels en ik met Pizza naar Boshuis het Krekeltje, een fantastisch boshuisje in Putten. Dit weekend had ik al voor corona geboekt, namelijk voor Niels z’n verjaardag. We keken er dus echt al een hele poos naar uit. Het huisje was precies wat ik hoopte: middenin het bos op een prachtige locatie met een houtkachel en een knusse woonkamer. Toen we binnenkwamen, wisten we het al: hier zouden we wel kunnen wonen! Wat een heerlijk huisje. Ik heb nog steeds niets geschreven over deze plek (in september was het huisje al volgeboekt tot en met april dit jaar) maar dat ga ik absoluut nog doen. Kijk de foto’s hieronder maar - wat een droom! Ook sliepen we twee nachtjes in de superleuke retro caravan van Richelle en Alicia. Deze caravan staat op een biologisch dynamische zorgboerderij en is echt een groene oase voor iedereen die gek is op dieren, natuur en vintage (ik dus, haha!).

Eind september hadden we nog een tijdje vrij genomen, omdat we nog met de camper op stap wilden. Dat contactloos kamperen eerder in het jaar beviel ons wel. We hadden nog geen idee waar we heen wilden, zolang het maar een beetje heuvelachtig of bergachtig zou zijn. We reden richting het zuiden van Duitsland, kwamen weer bij het te gekke Outdoorcampingplatz Massingsmühle terecht en besloten uiteindelijk door te rijden naar Oostenrijk om Marije te verrassen; mijn beste vriendin die nu al een paar jaar bij Zell am See en Kaprun in de buurt woont. Dat bleek de perfecte keuze: we genoten volop van de zomer aan het water, keken onze ogen uit terwijl we over de Gerlospas reden, haalden onze hart op toen we hoorden dat die pas de dag erna ingesneeuwd was, aten Kasnöckn (lievelings), wandelden over, bij en op de bergen en zochten de leukste plekjes uit om te slapen.

Oktober: Utrecht, Enschede, Utrecht

Oktober was iets rustiger, maar dat mocht ook wel. In die maand waren we veel thuis, wandelden we veel in het bos, door de stad en op het strand en bleef ik een weekje in Enschede om op te passen op Pep - de hond van mijn ouders. Dat voelt eigenlijk ook altijd wel als een paar dagen vakantie, ook al ben ik vanaf daar gewoon gaan werken. Soms helpt dat al heel goed om je even nieuwe energie ofzo te geven; helemaal in tijden dat je al veel thuis bent. Toch ben ik het thuis zijn nog niet zat. We wonen weliswaar niet op veel vierkante meters en ons huis is ook best oud, maar we hebben het dit jaar heel gezellig gemaakt. Nieuwe lik verf op de muur, nieuwe planten gekocht, Niels heeft zelf een bank gemaakt met hout en te gekke oudroze kussens. Perfect om de donkere dagen door te komen.

November: verjaardag vieren in Bed & Boshuisje, slapen in een trekkershut en logeren in het Pioniershuisje

In november gingen we weer wat meer op pad om lekker te genieten van de herfst. Wanneer de herfst op z’n mooist is, is het misschien wel mijn favoriete seizoen. Ik vind de golden hours aan het begin van dit seizoen echt zó mooi! Het was dan ook extra leuk om mijn verjaardag aan het begin van november te mogen vieren in Huisje Als Toen van Bed en Boshuisje. Ook bij dit huisje voelde ik me meteen helemaal thuis. De inrichting is ronduit fantastisch, de plek is top want middenin het bos, de eekhoorntjes rondom het huisje maakten me enorm blij en zo’n weekend in het bos doet gewoon iets met je. Met mij in ieder geval wel. Echt een aanrader!

In de week na Bed & Boshuisje had ik een leuke samenwerking met Trekkershutten. We sliepen een nachtje in een van de trekkershutten van Camping Beek en Hei in Otterlo. Wederom een fantastische locatie! Hier slaap je net naast het bos, maar wel in het hart van de natuur. Je staat vanaf de trekkershut zo op de heide en tussen de wilde dieren. Het natuurkampeerterrein van deze camping vind ik ook te gek. Daar sliepen we eerder in het jaar met de buscamper en hadden we de plek helemaal voor onszelf. Aan het eind van de maand mochten we een nachtje slapen in het Pioniershuisje van Tralaluna - een echte parel in Frederiksoord. Hoewel we hier maar één nachtje sliepen, kwamen we daar helemaal tot rust in de voormalige tuinen van de tuinbouwschool. Wat een prachtig plekkie - kijk zelf maar:

December: Cabana Bonanza, slapen in een oude circuswagen en doei 2020

December ging zoals ieder jaar snel. We sliepen in een luxe hotel voor mijn verjaardag en toen was het ineens al bijna het einde van de maand. Via Origineel Overnachten won ik twee nachtjes in de Cabana Bonanza van Boomkens Ranch - hoe tof? Vlak voor kerst sliepen we daar twee nachtjes en deden we niets meer dan wandelen, lekker eten en genieten van onze eigen met hout gestookte hot tub. We werden verliefd op de twee varkens die ons elke ochtend lachend (echt!) tegemoet kwamen wandelen toen we ook maar in de buurt van hun weiland kwamen. Echt een hele fijne plek waar ik al wat over heb gedeeld in mijn Natuurbriefje, maar waar ik zeker binnenkort nog wat over ga schrijven hier.

Voor de jaarwisseling zouden we eigenlijk naar een van de hutten van Strotzbüscher Mühle gaan - om daar met de hond het vuurwerk te ontvluchten. Want ja: ondanks dat vuurwerkverbod was er uiteindelijk nog echt te veel geknal voor Pizza. Dat tripje kon door corona natuurlijk niet doorgaan, ook al zit je daar in the middle of nowhere. Dus besloten we zelf iets te zoeken: via Airbnb kwam ik al gauw uit bij deze voormalige directiewagen van een circus die nu omgedoopt is tot Todo Se Pasa. Ik werd al een beetje verliefd op de foto’s, dus we besloten een nachtje te boeken. Toen we daar waren, bleek mijn vroege verliefdheid terecht want wauw! Echt een fantastische plek boven de stad Groningen. Ik zou er zo kunnen wonen. De hele sfeer vond ik echt geweldig: het vele hout, de planten, de houtkachel, de gitaar en alle bijpassende spelletjes en boeken. Het was er zelfs zo fijn dat we ter plekke nog een nachtje hebben bijgeboekt! Hier komen we in de zomer van 2021 zeker eens terug, want dan kunnen we nog meer genieten van de tuin die dan in bloei staat. De plek staat nog maar net op Airbnb en is goed te betalen, dus als je op zoek bent naar een écht bijzondere slaapplek in Nederland: go for it.

Fijn 2021!

Ik ben, waarschijnlijk net als jij, heel benieuwd wat 2021 gaat brengen. Normaal gesproken zijn wij sowieso al veel in Nederland te vinden om de leukste plekjes te ontdekken, dus de kans is groot dat we dat dit jaar ook gewoon weer lekker gaan doen. De planning is om voor de zomer met Columbus Camper naar het noorden te gaan om Midsommar te vieren in Noorwegen. Het zou heerlijk zijn als dat gewoon weer zou kunnen, maar ik begrijp ook zeker dat daar eerst het een en ander voor moet veranderen. Ik wens jullie voor 2021 in ieder geval veel fijns, veel liefde, mooie reizen en nieuwe avonturen toe.